Pyydä tarjous

Joskus kuulee sanottavan, että WordPress ei olisi hyvä julkaisujärjestelmä jos halutaan päästä hakukoneiden parhaille paikoille. Tämä pitää osittain paikkaansa, mutta vain jos WordPress jätetään oletusasetuksille.

Pienillä muutoksilla WordPress-sivusto saadaan kuitenkin erittäin hakukoneystävälliseksi ja nykyään WordPress onkin useimpien hakukoneoptimoinnin ammattilaisten valitsema julkaisujärjestelmä.

Eli voit olla tyytyväinen jos sivustosi on rakennettu WordPressillä, jos taas sivustosi moottorina on jotakin muuta niin löydät silti tästä oppaasta paljon hyödyllistä tietoa.

1. Kirjoita sisältöä ensisijaisesti käyttäjiä varten

Joitakin vuosia sitten hakutuloksissa oli mahdollista saavuttaa korkeita sijoituksia harhauttamalla hakukoneita. Yleisimpiä harhautuskeinoja olivat mm. avainsanojen liikakäyttö (keyword stuffing) ja niiden piilottaminen käyttäjältä, jolloin vain hakukoneet näkivät ne.

Nämä taktiikat olivat toimivia, koska hakukoneet eivät olleet vielä kovin kehittyneitä. Niiden laajamittainen käyttö johti kuitenkin siihen, että hakutuloksissa ensimmäisinä olevat sivustot eivät palvelleet käyttäjää parhaalla mahdollisella tavalla.

Hakukoneiden tavoitteena on kuitenkin auttaa käyttäjää löytämään heille hyödyllisiä sivustoja, eikä niitä, joille on ahdettu eniten avainsanoja. Tästä syystä hakukoneiden algoritmejä on kehitetty niin, että nykyään ne huomaavat harhautusyritykset ja usein myös rankaisevat harhauttamaan pyrkivää sivustoa laskemalla sen sijoituksia hakutuloksissaan.

Focus on the user and all else will follow -Google

Nykyään paras tapa saavuttaa hyvät sijat on luoda käyttäjiä kiinnostavaa materiaalia. Voit siis huoletta unohtaa kaikki vanhentuneet suositukset optimaalisista avainsanojen määristä (keyword density) ja keskittyä luomaan käyttäjälle positiivisen kokemuksen.

Avainsanojen määrää tärkeämpää on käyttää niitä oikeissa paikoissa, tästä lisää kohdassa 5.

2. Kirjoita muita parempaa sisältöä

Jos tahdot ohittaa kilpailijasi tietyillä hakusanoilla, sisältösi pitää olla parempaa. Jos sisältösi on saman tasoista jäät jälkeen. Eli jos tahdot ensimmäiseksi, sisältösi pitää olla parasta.

Millaista sitten on hyvä sisältö?

  • Hyvä sisältö ylittää kävijöiden odotukset
  • Helposti luettavaa ja ymmärrettävää
  • Informatiivista ja asiantuntevaa
  • Kohderyhmälle suunnattua
  • Mielenkiintoista ja hyödyllistä esim. ostopäätöksen teossa
  • Sellaista, johon linkitetään

Paras sisältö ei ole muilta kopioitua -Ville Aro

HUOM! Tärkein tekstisisältö pitää olla sellaisessa muodossa, että myös hakukoneet voivat lukea sen. Älä siis laita tekstiäsi kuvina.

Opettavainen sisältö on usein todella suosittua, koska ihmiset rakastavat uuden oppimista.

Luomalla mahtavaa sisältöä saat helposti kävijöiden luottamuksen; yhden menestyksen peruspilareista.

Hyvä sisältö saa myös enemmän jakoja sosiaalisessa mediassa sekä arvokkaita backlinkkejä, jotka auttavat myös hakusijoituksissa.

Parhaan sisällön kirjoittaminen ei ole helppo tehtävä: joudut tutkimaan asioita sekä käyttämään aikaasi ja asiantuntemustasi. Sisällön luomiseen menee aikaa, mutta jokainen tunti on taatusti vaivan arvoinen pitkässä juoksussa.

3. Kirjoita pitkiä artikkeleita, joissa selität asiat mahdollisimman perinpohjaisesti

Jotta sisältösi olisi parasta mahdollista sen pitää käsitellä asiaa mahdollisimman monesta eri näkökulmasta mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Yleensä tämä tarkoittaa, että artikkeleista tulee pitkiä. Yleensä pidemmät artikkelit löytyvät huomattavasti lyhyitä artikkeleja korkeammalta hakutuloksissa.

Monesti käyttäjällä on kysymys, johon hakukoneen tehtävänä on löytää vastaus. Pidemmässä artikkelissa on todennäköisemmin vastattu paremmin ja yksityiskohtaisemmin käyttäjän kysymykseen ja siksi hakukone tarjoaa sitä ennen lyhyempää.

Kuva: SerpIQ
Kuva: SerpIQ

Kuten kuvasta huomaamme, kymmenen parhaan hakusijoituksen sivustoilla keskimääräinen sisältömäärä on yleensä yli 2000 sanaa. Näistäkin kolmen kärkeä hallitsevat sivut, joiden sanamäärä on keskimäärin lähes 2500. Tutkimusten mukaan pidemmät artikkelit saavat myös enemmän jakoja sosiaalisessa mediassa.

Vaikka kuvilla ja kaavioilla ei ole juurikaan vaikutusta artikkelin sanamäärään, niillä on usein valtava informaatioarvo ja siksi niitä kannattaakin käyttää havainnollistamaan asioita visuaalisesti. Kuvien avulla pidät myös yllä lukijan mielenkiintoa.

Pelkästään artikkelin pituudella ei kuitenkaan päästä pitkälle jos hakukone ei ymmärrä mikä on artikkelin pääasia. Siksi sisältö pitää kohdistaa joillekin avainsanoille…

4. Tutki millä avainsanoilla kilpailijasi pärjäävät

Voit tutkia millä hakusanoilla tai -lauseilla ihmiset hakevat palveluitasi käyttämällä erilaisia avainsanatyökaluja, joista suosituin on varmaankin Google AdWordsin avainsanojen suunnittelija. Avainsanojen tutkiminen on kuitenkin aikaavievää puuhaa, mutta onneksi sitä ei aina tarvitse tehdä itse. Parhaiten löytyvät kilpailijasi ovat nimittäin monessa tapauksessa tehneet sen puolestasi.

Selvitä millä avainsanoilla kilpailijasi nousevat korkealle hakutuloksissa ja kirjoita itse samoille hakusanoille parempaa sisältöä. Parempaa sisältöä sisältävä sivu nousee lopulta huonomman edelle, jos muut hakukoneiden käyttämät arviointikriteerit on huomioitu yhtä hyvin.

Voit viedä kilpailijoiden vakoilun vielä pidemmälle selvittämällä mistä he ovat saaneet backlinkkejä. Selvittämiseen voit käyttää esim. MOZ Open Site Exploreria. Kopioi kenttään kilpailijasi URL ja klikkaa ”Search”. Nyt näet miten paljon kilpailijallasi on backlinkkejä ja mistä ne on saatu. Voit järjestää linkit PA (Page Authority) tai DA (Domain Authority) mukaisesti ja näin löydät joukosta arvokkaimmat linkit.

moz-open-site-explorer

Katso millaisilta sivustoilta parhaat linkit ovat ja kysy haluaisivatko he linkittää myös sinun sisältöösi. Jos sisältösi on parempaa niin yleensä siihen linkitetään mieluummin.

5. Käytä avainsanoja ja -virkkeitä tekstissäsi

Vaikka sisältö kannattaa suunnitella ensisijaisesti käyttäjiä palvelevaksi, niin on myös tärkeää pitää mielessä hakukoneet. Hakukoneen pitää ymmärtää mistä sisällössäsi on kyse ennen kuin se voi arvioida miten hyödyllistä se on käyttäjille.

Hakukoneelle kannattaa siis kertoa millä avainsanoilla haluaisi tulla löydetyksi, jotta se arvioisi sisältösi oikeasta näkökulmasta. Sivuasi indeksoivalle hakukonerobotille voidaan antaa vinkkejä käyttämällä avainsanoja ja -lauseita oikeissa paikoissa.

Käytä siis tärkeimpiä avainsanojasi ainakin seuraavissa paikoissa:

  • <title> -tagissa (WordPress käyttää oletuksena sivun/artikkelin otsikkoa <title> -tagissa)
  • Otsikoissa (<h1>, <h2>, <h3>….)
  • Kestolinkeissä
  • Kuvien alt-teksteissä
  • Johdanto- ja lopetuskappaleissa

Avainsanojen ei tarvitse olla kaikissa paikoissa samassa muodossa. Hakukone ymmärtää sanojen erilaiset taivutusmuodot ja synonyymit sekä osaa yhdistää toisiinsa liittyvät sanat ja lauseet.

WordPressissä on myös oma kenttä avainsanoille, johon syötetyt sanat menevät <keywords>-metatagiin. Nykyään hakukoneet eivät katso mitä <keywords>-tagista löytyy, mutta esim. blogia kirjoittaessa avainsanoja lisäämällä voi helpottaa käyttäjän navigointia samantyylisten postausten välillä. Tällöin on kuitenkin syytä välttää tuplasisällön muodostumista.

Latent Semantic Indexing (LSI)

Yksi keino, jota Google käyttää rankatessaan sivuja on Latent Semantic Indexing (LSI). LSI on algoritmi, joka tunnistaa tekstistä samaa tarkoittavia sanoja eli synonyymejä.

Synonyymien käyttö sopivissa kohdin on suositeltavaa, sillä ne auttavat hakukonetta ymmärtämään oikean aihealueen. Älä kuitenkaan käytä niitä liikaa vaan ainoastaan silloin, kun se on tarpeellista. Tärkeintä on, että teksti on helppolukuista ja lauseet luonnollisia.

6. Asenna All In One SEO -lisäosa (vain WordPress-sivustoille)

all-in-one-seo-pack

Varmista aluksi, että sivustosi käyttää ”kauniita kestolinkkejä”

WordPressissä osoiterakenne on oletuksena riisuttua mallia, esim. villearo.fi/?p=157, tällainen linkki ei kuitenkaan kerro käyttäjälle/hakukoneelle mitä linkin takaa löytyy. Osoiterakenne kannattaa muuttaa sellaiseksi, joka näyttää artikkelin/sivun nimen, kuten villearo.fi/kotisivut.

Halutessasi voit sisällyttää kestolinkkeihin myös päiväyksen, mutta usein on paras käyttää pelkkää artikkelin nimeä. Jos Google on jo indeksoinut sivustosi, on järkevää tehdä uudelleenohjaukset osoiterakenteen muuttuessa.

Saat selville mitä sivustosi sivuja Google on indeksoinut googlettamalla: site:villearo.fi (vaihda tilalle oma osoitteesi). Jos Google ei näytä yhtään sivua, se ei ole vielä indeksoinut niitä.

Jos sivustosi on kuitenkin ollut käytössä jo useampia päiviä, kannattaa uudelleenohjaukset tehdä jo mahdollisten backlinkkienkin takia.

Osoiterakenteen muutoksen jälkeen WordPress on suhteellisen hakukoneystävällinen, mutta se ei riitä kun halutaan kärkeen kilpailluilla hakusanoilla. Tämän lisäksi pitää mm. luoda sivukartta, lisätä meta-tagit ja estää hakukonetta indeksoimasta tuplasisältöä. All In One SEO:n avulla voit tehdä kaiken tämän ja vieläpä melko helposti.

Asenna lisäosa ja ota se käyttöön

Oletuksena All In One SEO:n asetukset ovat kohtuullisen hyvin määritellyt, pientä viilausta kannattaa kuitenkin tehdä, jotta lisäosasta saadaan maksimaalinen hyöty.

  • Rastita ”Alkuperän ilmaisevat verkko-osoitteet (canonical-):” -ruutu, jotta sivuille ja artikkeleille tulee hakukonetta varten merkintä niiden alkuperäisestä osoitteesta. Tämä ehkäisee tuplasisällön syntymistä.
  • Jos teemasi ei käytä Schema.org-merkkausta, niin kannattaa rastittaa ”Käytä Schema.org -merkintää” -valintaruutu. Näin Google näyttää lisätietoja hakutuloksissa ja klikkausten saaminen on todennäköisempää. Jos teemassasi on jo käytössä Schema.org -merkintä, älä rastita tätä ruutua. Kaksinkertainen Schema-merkintä saattaa sekoittaa hakukonetta.
  • Jos etusivusi on määritetty WordPressin lukemisen asetuksissa näyttämään uusimmat artikkelit, niin on parasta kirjoittaa sille tärkeimmän avainsanan sisältävä otsikko <title> ja klikkaamaan houkutteleva kuvaus <description> All In One SEO:n yleisissä asetuksissa, kohdassa ”Etusivun asetukset”.
  • Jos etusivusi on staattinen sivu, niin voit laittaa sen otsikon ja kuvauksen kuten muidenkin sivujen ja artikkelien, eli niiden muokkaustilassa. Jos et löydä alla näkyviä kenttiä muokkaustilassa sisällön alapuolelta, tarkista ettei niitä ole piilotettu ”Näyttöasetukset”-kohdasta (oikealla ylhäällä).

title-ja-description

WordPresssissä on paljon hienoja ominaisuuksia, jotka luovat hakukoneen näkökulmasta tuplasisältöä.

Tuplasisältöä luovat mm.

  • kategoria-arkistot
  • päivämääräarkistot
  • kirjoittaja-arkistot
  • tagiarkistot
  • hakusivu

Tuplasisältö tarkoittaa samaa sisältöä eri url-osoitteissa ja hakukoneet eivät pidä siitä. All In One SEO lisäosan avulla voit kuitenkin kertoa hakukoneille ettei sen pidä indeksoida näitä tuplasisältöä sisältäviä arkistosivuja.

noindex

Kategoria-arkistot kannattaa kuitenkin jättää indeksoiduksi, jos kirjoitat jokaiseen postaukseen erillisen ”otteen”, jonka näytät kategoriasivuilla. Jos kategoriasivullasi taas näkyy koko postauksen sisältö otteen sijaan, on parempi rastittaa myös näiden kohdalla noindex-ruutu.

All In One SEO -lisäosa tarjoaa myös hyödyllisen toiminnon XML-sivukarttojen luomiseksi. Tämä pitää itse ottaa käyttöön kohdasta ”Toimintojen hallinta”. Sivukartta auttaa hakukonetta hahmottamaan sivustosi sisällön hierarkiaa ja löytämään kaiken oleellisen. All In One SEO ilmoittaa automaattisesti Googlelle ja Bingille, aina kun sivukartta päivittyy eli ne tietävät aina kun esim. luot uuden sivun tai blogipostauksen ja osaavat käydä indeksoimassa sen.

Ota käyttöön myös ”Some-metatiedot”-toiminto, jos tahdot määritellä miltä sivustosi näyttää, kun se jaetaan esim. Facebookissa tai Twitterissä.

Nyt tärkeimmät asetukset on asetettu ja loput voidaan jättää oletustilaan.

Voit ladata lisäosan täältä

7. Kirjoita houkutteleva otsikko

Hyvä sisältö itsessään ei hyödytä ketään jos sitä ei lueta. Tyypillisesti käyttäjät valitsevat klikkaamansa sivun muutaman ensimmäisen tuloksen joukosta pelkästään otsikon perusteella. Jos otsikkosi ei erotu tästä joukosta, niin menetät paljon kävijoitä eli potentiaalisia asiakkaita.

Hyvä otsikko…

  • Herättää mielenkiinnon ja houkuttelee lukemaan
  • Sisältää tärkeimmän avainsanan/-lauseen
  • On 15-65 merkkiä pitkä
  • Kuvaa hyvin tekstin aihetta

Kiinnitä huomiota myös väliotsikoihin ja jaottele sisältösi niiden avulla lyhyisiin helposti luettaviin kappaleisiin. Käytä myös listoja aina kun se helpottaa lukemista.

8. Huomioi bounce rate

Yksi hakukoneiden ranking-kriteeri on Bounce Rate eli sivulle jäävien määrä suhteessa välittömästi hakukoneeseen paalaavien määrään. Mitä vähemmän käyttäjiä palaa hakukoneeseen, sitä tyytyväisempiä he ovat olleet sivun tarjontaan (matala bounce rate). Jos taas suurin osa palaa takaisin lähes heti sivullesi saavuttuaan, hakukone ymmärtää, että sivusi ei ole tyydyttänyt käyttäjää (korkea bounce rate).

Jos sivullasi on korkea bounce rate Google laskee sen sijoitusta hakutuloksissaan. Vastaavasti sivu, jolla käyttäjät viihtyvät pitkään nousee hakutuloksissa. Yli 40% bounce rate on merkki siitä, että sivullasi ei ole kaikki kunnossa.

Seuraavilla toimenpiteillä voit pienentää bounce rateasi:

  • Luo sisältöä joka on aidosti hyödyllistä
  • Kirjoita mielenkiintoinen esipuhe
  • Tee laskeutumissivuistasi selkeitä ja visuaalisesti miellyttäviä
  • Huolehdi mobiilitoimivuudesta
  • Varmista, että sivu avautuu nopeasti
  • Houkuttele kävijä avaamaan myös muita sivuja sivustollasi

WordPressissä voit helposti esim. lisätä suosituimpia asioita sivupalkkiin tai artikkelien loppuun ja näin kannustaa kävijää pysymään sivustollasi. Jos kävijä joutuu umpikujaan hän todennäköisesti poistuu.

Google mittaa myös käyttäjien sitoutumista sivuun. Sitoutumisen mittareina toimivat mm. klikkaukset, scrollaaminen, kommentointi, uutiskirjeen tilaaminen… Mitä enemmän käyttäjät tekevät sivullasi, sitä todennäköisemmin Google tulkitsee sen vastaavan käyttäjien tarpeisiin. Älä kuitenkaan vaadi käyttäjää klikkailemaan turhaan parempien sijoitusten toivossa.

9. Hanki linkkejä

Ulkopuolisilta sivustoilta tulevat linkit kertovat hakukoneille, että sisältösi on hyödyllistä. Tämän takia sisällön jakaminen ja siihen linkittäminen kannattaa tehdä mahdollisimman helpoksi ja houkuttelevaksi.

Vuosia sitten oli mahdollista saada huomattavaa hyötyä ostamalla kasapäin linkkejä roskasivustoilta ja linkkihakemistoista. Googlen vuonna 2012 käyttöön ottaman Penguin-algoritmipäivityksen jälkeen näiden merkityksettömien linkkien hankkiminen ei ole ollut enää toimiva tapaa parantaa sijoituksia. Jos sisältösi on todella hyvää, siihen todennäköisesti linkitetään, kunhan se ensin löydetään.

Kaikki sivustolle tulevat linkit eivät kuitenkaan ole saman arvoisia hakukoneiden näkökulmasta. Eniten hyötyä on linkeistä suosituilta saman alan sivustoilta. Jos hallinnassasi on useampia sivustoja kannattaa myös linkata niistä ”ristiin”.

10. Huolehdi sisäisestä linkityksestä

Sivuston sisäiset linkit helpottavat kävijän surffailua ja näin parantavat käyttökokemusta. Hakukoneet suosivat sivustoja, joilla käyttökokemukseen on panostettu.

Sivuston päävalikossa on yleensä linkit sivuston pääsivuille, joiden kautta pääsee alemman tason sivuille. Sisäisiä linkkejä kannattaa kuitenkin lisätä valikon lisäksi muihinkin sopiviin kohtiin, kuten alasivuilta toisille alasivuille.

Jos pidät blogia niin linkitä artikkeistasi toisiin aiheeseen liittyviin artikkeleihin. WordPressillä tämä on helppoa mm. kategorioita hyödyntämällä. Kannattaa kuitenkin lisätä sivuston sisäisiä linkkejä myös leipätekstin sekaan jos se on sopivaa.

Pidä myös huoli, että sivustollasi ei ole rikkinäisiä linkkejä. Hakukoneet vihaavat niitä, koska käyttäjät vihaavat niitä.

11. Luo uutta sisältöä säännöllisesti

Liian usein sivusto unohdetaan samalle mallille vuosiksi ja sisältö on vanhentunutta. Hakukoneet arvostavat uutta ja ajantasaista sisältöä, siksi on tärkeää, että sitä ilmestyy sivuillesi säännöllisesti.

Tällaista sisältöä voivat olla esimerkiksi blogipostaukset, tarjoukset, uudet tuotteet, kommentit, arvostelut, palautteet jne.

Monissa yrityksissä on päädytty pitämään blogia, koska sen avulla voidaan tarjota asiakkaille lisäarvoa ja sinne on helppoa kirjoitella ajankohtaisista asioista. Bloggaaminen on hakukoneenkin mielestä hyvä juttu, kunhan postaukset ovat kunnollisia (katso kohdat 1-3).

Blogipostauksissa kannattaa myös kehottaa ihmisiä kommentoimaan esim. esittämällä kysymyksiä lopussa. Aktiivinen kommentointi osoittaa hakukoneelle, että postaus kiinnostaa ihmisiä.

Varsinkin aluksi, kun blogilla ei ole vielä vakiintunutta seuraajakuntaa uutta sisältöä kannattaa itse jakaa aktiivisesti mm. sosiaalisessa mediassa.

12. Tarkista olisiko sivuston tekniikassa parantamisen varaa

Hitaasti lataavat sivut eivät ole yhtä käyttäjäystävällisiä kuin nopeasti latautuvat. Ihmisillä on kiire, eivätkä he halua odottaa. Siksi hakukoneet suosivat sivuja, jotka latautuvat alle kolmessa sekunnissa.

GTmetrix-työkalulla voit tarkistaa, että sivustosi latautuu riittävän nopeasti ja mikä hidastaa sivustoasi. Huonosti rakennettu WordPress-sivusto on helposti melkoisen hidas, koska palvelin joutuu käsittelemään paljon ylimääräisiä pyyntöjä (Requests).

Sivustoa voidaan nopeuttaa käyttämällä parempaa palvelinta tai rakentamalla sivusto paremmin. Kuvat on myös syytä tallentaa web-käyttöön sopiviksi. Älä siis lisää sivustollesi pakkaamattomia kuvia suoraan kamerasta/kännykästä.

gt-metrix-score
Hyvä tulos, jossa on kuitenkin vielä parantamisen varaa

Sivusto kannattaa tarkistaa myös koodivirheiden varalta osoitteessa https://validator.w3.org/nu/. Virheet saattavat vaikuttaa negatiivisesti sivuston toimintaan ja näin lisätä bounce ratea ja sitä kautta laskea hakukonesijoituksia.

Hyvät sijoitukset eivät tule itsestään

Hakukoneoptimointi ei ole mahdoton tehtävä, vaikka se ottaakin oman aikansa ja vaatii hieman kärsivällisyyttä. WordPressiä käyttäessä lisäosilla saadaan melko helposti tekninen puoli kuntoon, jolloin loppu on kiinni sisällöstä.

Hyvin tehty hakukoneoptimointi on yleensä kaikista kannattavin toimenpide pitkässä juoksussa liikenteen saamiseksi.

Jos tarvitset apua sivustosi hakukonenäkyvyyden parantamisessa niin ota yhteyttä tai kysy vinkkejä kommenteissa.

Mukavia optimointihetkiä!
-Ville

 


Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tageja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>