Pyydä tarjous

Eikö olisikin mukavaa jos saisit jatkuvasti uusia asiakkaita tai liidejä kotisivujesi kautta?

Liian monella yrityksellä on kotisivut vain koska ”Yritystä ei ole olemassa ilman kotisivuja” tai koska kilpailijallakin on. Harvemmin kotisivut osataan nähdä työkaluna, jolla voidaan saavuttaa suurtakin hyötyä liiketoiminnan näkökulmasta. Näillä vinkeillä voit saada kotisivuiltasi paljon enemmän:

1. Hanki liikennettä

Jotta voit saada liidejä sivustoltasi, tarvitset sivuillesi kävijöitä. Kävijöitä voit hankkia näkymällä hakukoneissa ja mainostamalla sivuasi. Mainosta kotisivujasi kaikkialla: Facebookissa (jaa sivua ja luo sille mainoskampanja), luo sivullesi Google Adwords-kampanja, lisää linkki sähköpostisi allekirjoitukseen, lisää osoite kaikkiin printtimateriaaleihisi, järjestä kilpailuja/arvontoja..

Kun toteutat esim. Facebook- tai AdWords -kampanjan, älä ohjaa kävijöitä yrityksesi etusivulle vaan luo kampanjaa varten sille omistettu laskeutumissivu, jolta löytyy vain se, mikä on saanut kävijän klikkaamaan mainostasi. Laskeutumissivua käyttämällä saat huomattavasti paremman vastineen mainontaan käyttämillesi euroille.

Hakukoneoptimointi tarjoaa hyvän vastineen rahoillesi. Kun kotisivusi on suunniteltu alusta alkaen hyvää hakukonenäkyvyyttä ajatellen saat kävijöitä mainosten lisäksi luonnollisten hakutulosten kautta. Oikein tehdyllä hakukoneoptimoinnilla voit saada sivustollesi tasaista liikennettä myös silloin kun et kampanjoi.

2. Huolehdi kotisivujesi sisällöstä

Pelkästään suuri kävijämäärä kotisivuillasi ei vielä näy kassassasi. Pidä siis huoli siitä, että sivuillasi oleva sisältö on kävijöille hyödyllistä. Ihmisiä kiinnostaa se mitä hyötyä yrityksesi tuotteista tai palveluista voisi olla heille. Kerro heti etusivullasi mitä tarjoat, sen sijaan, että kävisit läpi koko 20 vuotisen toimintahistoriasi. Toki voit kertoa kotisivuillasi yrityksestäsi, mutta pidä kuitenkin aina sen myymät asiat tärkeimpinä.

Huolehdi myös sisällön ajantasaisuudesta. Joskus törmää myös kotisivuihin, joilla lukee vielä juhannuksena joulun poikkeukselliset aukioloajat. Ostaisitko sinä tällaisesta 6kk sitten toimintansa lopettaneesta yrityksestä? Tuskinpa, joten älä päästä omia kotisivujasi samaan tilaan.

3. Huolehdi käytettävyydestä

Suunnittele kotisivujesi rakenne niin, että kävijän on mahdollisimman helppo löytää etsimänsä. Ryhmittele valikon kohteet kuvaavien otsikoiden alle ja varmista että tärkeimmille sivuille pääsee jokaiselta sivulta helposti. Mikään ei ole turhauttavampaa, kuin joutua etsimään sivustolta asiaa, jonka tietää olevan siellä. Älä siis pakota sivuillasi käyviä etsimään mitään.

Mieti mikä on pääasiallinen toiminto jonka haluat kävijöiden suorittavan sivustollasi. Jos tarkoituksenasi on esimerkiksi saada tarjouspyyntöjä, lisää jokaisen palvelukuvauksen loppuun helposti havaittava painike, joka vie lomakkeeseen, jolla voi jättää tarjouspyynnön. Älä tee lomakkeesta monimutkaista tai sitä ei käytetä.

Myös kotisivujen mobiiliyhteensopivuus ja nopea toiminta ovat erittäin tärkeitä asioita hyvän hakukonenäkyvyyden ja käytettävyyden kannalta.

4. Kerää liidejä porkkanalla

Jos taas pääasiallinen tarkoituksesi on kerätä hyviä liidejä joille voit kohdistaa esim. sähköpostikampanjasi käske kävijöitä antamaan sähköopostioitteensa jotain porkkanaa vastaan. Porkkana voi olla uutiskirje, alennuskuponki tai voit luoda esimerkiksi oppaan. Jos vaikka myyt kalastustarvikkeita kuluttajille, kirjoita hyödyllinen opas oikeiden vieheiden ja vapojen valinnasta ja käyttökohteista.

Saamiesi sähköpostiosoitteiden lisäksi luot potentiaalisille asiakkaille mielikuvan asiantuntemuksestasi, ja joka kerta kun asiakas ajattelee kalaan lähtemistä, hän muistaa yrityksesi ja todennäköisemmin hankkii tarvikkeet sinulta.

Tärkeintä on, että tarjoamasi porkkana kiinnostaa juuri sinun kohderyhmääsi, jotta saamasi liidit ovat laadukkaita. Mieti siis mitä asiakkaitasi kiinnostavaa voit tarjota sivustollasi käyville, ja kerää heidän sähköpostiosoitteensa automatisoidun lomakkeen avulla. Oikein toteutettu sähköpostimarkkinointi on yksi tehokkaimmista keinoista liidien konvertoimiseksi.

5. Palvele asiakkaitasi chatissa

Usein asiakkaan ostopäätöksen esteenä on kysymys, johon hän ei löydä vastausta. Tämän tapahtuminen voidaan estää neuvomalla asiakkaita chatissa. Erityisesti monimutkaisempia ja kalliimpia tuotteita myyvän verkkokaupan kannattaa tarjota asiakaspalvelua chatissa, sillä asiakas haluaa usein kysyä lisätietoja ennen ostopäätöksen tekemistä. Paras löytämäni chat-ohjelmisto on Crisp, jolle löytyy myös näppärä mobiilisovellus. Crisp chatin voi ottaa käyttöön ilmaiseksi lähes kaikilla kotisivuilla ja verkkokaupoissa.

6. Mittaa tuloksia ja kehity

Asenna sivustollesi Google Analytics -kävijäseuranta. Google Analytics on ilmainen kävijäseurantajärjestelmä, jolla saadaan helposti erittäin tarkkaa tietoa kävijöiden liikkeistä. Jos tahdot vieläkin yksityiskohtaisempaa tietoa mm. kävijöiden hiiren liikkeistä ja siitä, mitä kappaleita he lukevat tai käännyttääkö jokin tietty asia heidät pois, kannattaa sinun asentaa Google Analyticsin lisäksi Hotjar.

Kävijäseurannan avulla oikeiden muutosten tekeminen konversion parantamiseksi on mahdollista ilman arvailua. Ilman analytiikkaa et saa tietää mikä toimii ja mikä ei, etkä osaa keskittyä siihen mikä todella rajoittaa kotisivujesi tehokkuutta. Analytiikka on must!

Mitä opimme?

Yrityksen kotisivun pitää hankkia asiakkaita tai laadukkaita liidejä, joista myöhemmin tulee asiakkaita. Sivustoa / verkkokauppaa kannattaa kohdella kuin se olisi yksi yrityksen myyjistä: jos tulosta ei synny, asialle pitää tehdä jotain. Ota kotisivuistasi kaikki hyöty irti!


Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tageja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>