5 vinkkiä, joilla saat kotisivusi tuottamaan

Eikö olisikin mukavaa jos saisit enemmän asiakkaita kotisivujesi kautta?

Liian monella yrityksellä on kotisivut vain koska ”Yritystä ei ole olemassa ilman kotisivuja” tai koska kilpailijallakin on. Harvemmin kotisivut osataan nähdä työkaluna, jolla voidaan saavuttaa suurtakin hyötyä liiketoiminnan näkökulmasta. Näillä vinkeillä pääset alkuun:

1. Hanki liikennettä

Jotta voit saada asiakkaita sivustoltasi, tarvitset sivuillesi kävijöitä. Kävijöitä voit hankkia näkymällä hakukoneissa ja mainostamalla sivuasi. Usein kustannustehokkain tapa saada nopeasti liikennettä sivustolle on mainostaa sitä Facebookissa ja Adwordsissa. Pidemmällä aikavälillä hyvä sisältö, on usein myös ratkaisevassa osassa.

Kun toteutat Facebook- tai AdWords -kampanjan, älä ohjaa kävijöitä yrityksesi etusivulle vaan luo kampanjaa varten sille omistettu laskeutumissivu, joka on linjassa mainoksen viestin kanssa, eli sen mikä on saanut kävijän klikkaamaan mainostasi. Laskeutumissivua käyttämällä saadaan usein enemmän vastinetta käytetyille euroille.

Hakukoneoptimointi sisällön tuotantoon yhdistettynä on usein paras tapa saada pysyvämpää liikennettä. Kun kotisivusi tekniikka ja sisältö on suunniteltu alusta alkaen hyvää hakukonenäkyvyyttä ajatellen, saat kävijöitä mainosten lisäksi luonnollisten hakutulosten kautta.

2. Huolehdi kotisivujesi sisällöstä

Pelkästään suuri kävijämäärä kotisivuillasi ei vielä näy kassassasi. Pidä siis huoli siitä, että sivuillasi oleva sisältö on kävijöille hyödyllistä. Ihmisiä kiinnostaa se mitä hyötyä yrityksesi tuotteista tai palveluista voisi olla heille. Kerro heti etusivullasi mitä tarjoat, sen sijaan, että kävisit läpi koko 20 vuotisen toimintahistoriasi. Toki voit kertoa kotisivuillasi yrityksestäsi, mutta pidä kuitenkin aina sen myymät asiat tärkeimpinä.

Huolehdi myös sisällön ajantasaisuudesta. Joskus törmää myös kotisivuihin, joilla lukee vielä juhannuksena joulun poikkeukselliset aukioloajat. Ostaisitko sinä tällaisesta 6kk sitten toimintansa lopettaneesta yrityksestä? Tuskinpa, joten älä päästä omia kotisivujasi samaan tilaan.

3. Huolehdi käytettävyydestä

Suunnittele kotisivujesi rakenne niin, että kävijän on mahdollisimman helppo löytää etsimänsä. Ryhmittele valikon kohteet kuvaavien otsikoiden alle ja varmista että tärkeimmille sivuille pääsee jokaiselta sivulta helposti.

Mieti mikä on pääasiallinen toiminto jonka haluat kävijöiden suorittavan sivustollasi. Jos tarkoituksenasi on esimerkiksi saada tarjouspyyntöjä, lisää jokaisen palvelukuvauksen loppuun helposti havaittava painike, joka vie lomakkeeseen, jolla voi jättää tarjouspyynnön. Älä kysy lomakkeella liikaa tai liian vaikeita asioita, koska silloin sitä ei käytetä.

Myös kotisivujen mobiiliyhteensopivuus ja nopea toiminta ovat erittäin tärkeitä asioita hyvän hakukonenäkyvyyden ja käytettävyyden kannalta.

4. Palvele asiakkaitasi chatissa

Usein asiakkaan ostopäätöksen esteenä on kysymys, johon hän ei löydä vastausta. Tämän tapahtuminen voidaan estää neuvomalla asiakkaita chatissa. Erityisesti monimutkaisempia ja kalliimpia tuotteita myyvän verkkokaupan kannattaa yleensä tarjota asiakaspalvelua chatissa, sillä asiakas haluaa usein kysyä lisätietoja ennen ostopäätöksen tekemistä.

Hyväksi todettu ja edullinen chat-ohjelmisto on Crisp, jolle löytyy myös näppärä mobiilisovellus. Asennus onnistuu nopeasti ja käytön oppii hetkessä, eli kannattaa kokeilla.

5. Mittaa tuloksia ja kehity

Asenna sivustollesi Google Analytics -kävijäseuranta. Google Analytics on ilmainen kävijäseurantajärjestelmä, jolla saadaan helposti erittäin tarkkaa tietoa kävijöiden liikkeistä. Jos tahdot vieläkin yksityiskohtaisempaa tietoa mm. kävijöiden hiiren liikkeistä ja siitä, mitä kappaleita he lukevat tai käännyttääkö jokin tietty asia heidät pois, kannattaa sinun asentaa Google Analyticsin lisäksi Hotjar.

Kävijäseurannan avulla oikeiden muutosten tekeminen konversion parantamiseksi on mahdollista ilman arvailua. Ilman analytiikkaa et saa tietää mikä toimii ja mikä ei, etkä osaa keskittyä siihen mikä todella rajoittaa kotisivujesi tehokkuutta.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kysy lisää tai pyydä tarjous!

Lähetä viesti

Tällä lomakkeella voit lähettää viestin tai pyytää tarjouksen